Rozpoczynając swoją przygodę z lotnictwem należy sobie zdawać sprawę z tego, że istotnym wymogiem jest dobry stan zdrowia. Zależnie od tego, co chciałbyś robić? latać na paralotni, szybowcu, małym samolocie turystycznym dla własnej przyjemności lub pracować w linii lotniczej? będziesz musiał poddać się odpowiednio dokładnym i szczegółowym badaniom. Ważnym kryterium jest też oczywiście wiek.
Badania lotniczo-lekarskie w pierwszej kolejności możemy podzielić na:
-
wstępne - czyli dla kandydatów na pilotów, skoczków, itd.; ze względu na to, że są to pierwsze badania lotnicze dla danej osoby, trwają one dość długo, należy odwiedzić kilku specjalistów, którzy dokładnie przyjrzą się Twoim oczom, uszom, sercu, itd. Po zakończeniu badań otrzymasz od lekarza orzecznika orzeczenie lekarskie odpowiedniej klasy ( 1, 2 lub 3 ) z terminem ważności tychże badań
-
okresowe - czyli dla tych osób, które chciałyby przedłużyć ważność swoich badań; tym razem będzie to już na pewno szybsza procedura, mniejsza liczba specjalistów do odwiedzenia, a po zakończeniu badań otrzymasz orzeczenie lekarskie z kolejnym terminem ważności
-
okolicznościowe - tego typu badania przeprowadzane są w sytuacji, gdy wystąpiły jakieś nietypowe okoliczności, wydarzenia, które miały istotny wpływ na Twój stan zdrowia, np. poważny wypadek samochodowy, ciężkie złamania, przebyta operacja, itp. Zależnie od sytuacji, zostajesz poddany odpowiednim badaniom i po ich wykonaniu otrzymujesz stosowne orzeczenie
WAŻNE!!! Pamiętaj, że w przypadku orzeczenia przez lekarza orzecznika Twojej niezdolności do wykonywania lotów lub skoków, zawsze możesz się od tej decyzji odwołać. Postępuj wówczas zgodnie z "Procedurą odwołania od orzeczenia lekarskiego"
Kontakt do Naczelnego Lekarza Lotnictwa Cywilnego:
|
Dr hab. n med. Krzysztof Mazurek Inspektor |
Jak już wspomniano wcześniej, wyróżnia się 3 klasy orzeczeń lekarskich. Uogólniając można przyjąć, że:
-
Klasa 1 - jest wymagana, jeśli chcesz pracować jako pilot zawodowy ( licencja CPL ) lub liniowy ( licencja ATPL )
-
Klasa 2 - jest wymagana, jeśli chcesz latać rekreacyjnie, turystycznie ( licencja PPL ) lub na szybowcach ( licencja szybowcowa )
-
Klasa 3 - to klasa dla pilotów motolotni, skoczków spadochronowych amatorów, dyspozytorów lotniczych i kontrolerów ruchu lotniczego
CENTRA BADAŃ LOTNICZO-LEKARSKICH
Centrum Medycyny Lotniczej WIMLul. Krasińskiego 54 Centrum Medycyny Lotniczej GOBLLul. H. Sienkiewicza 108/110 Centrum Medycyny Lotniczej LIM Sp. z o. o.ul. Al. Jerozolimskie 65/79 Centrum Medycyny Lotniczej Medicoverul. 17 Stycznia 39 Gabinet Badań Lotniczo-LekarskichDolnośląskie Centrum MedyczneDOLMED S.A.ul. Legnicka 40 53-674 Wrocław Marketing tel. (71) 77 11 770 Lekarz orzecznik tel. (71) 77 11 797 |
|
Lekarze orzecznicy uprawnieni do wykonywania badań lotniczo - lekarskich i wydawania orzeczeń w zakresie wymagań zdrowotnych dla Klasy 1, 2 i 3 personelu lotniczego
Lekarze orzecznicy uprawnieni do wykonywania badań lotniczo - lekarskich i wydawania orzeczeń w zakresie wymagań zdrowotnych dla Klasy 2 i 3 personelu lotniczego
|
Życzymy powodzenia na badaniach i duuuużo dużo zdrowia! :)
Powyższe informacje opracowano na podstawie materiałów dostępnych na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnegowww.ulc.gov.pl
Losowe Posty
XXIII Zlot ULM w Trzebiczu Nowym
10 sie 2013, 16:59Wystawa Modelarstwa Redukcyjnego – listopad 2012
26 paź 2012, 21:27
ChceLatac.pl to specjalistyczny katalog branżowy, w którym aerokluby i ośrodki szkolenia lotniczego mają możliwość zaprezentowania swojej działalności oraz zamieszczania ogłoszeń o prowadzonych kursach i szkoleniach lotniczych.